Otobüsçüler, trenci oldu

SÖZ uçar, yazı kalır..

Hızlı tren…

Hızlandırılmış tren…

Tüm bu haberlerin arasına sıkıştırılmış “anket” çalışmaları da bunu gösteriyor.

Geçen yıl TCDD’ye yaptırılan bir anket çalışmasına göre Türk halkının yüzde 98’i demiryolu ile seyahat etmeyi zevkli buluyor.

Ancak: rakamlar, halkın çok sevmesine karşılık, sadece yüzde 3’ünün trene bindiğini gösteriyor.

Madalyonun bir başka yüzü daha var.

Ulaştırma Bakanlığı, projeyi hayata geçirmek isterken otobüsçülerin tepkileri ne olmuş.

Tren kaza yaptıktan sonra gazete arşivimi karıştırdım.

Kim, neler söylemiş.

Kazadan önce…

Aşağıda okuyacaksınız.

Görüş bildirenler, Türkiye’nin önde gelen seyahat firmalarının temsilcileri.

Hızlı, hızlandırılmış trenle ilgili basına ilk yansıyan haber, geçen yıl gelmişti. Önemli bir firmamızın İcra Kurulu Başkanı “Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nda işletme hakkı devri olacaksa, firmalarının da burada yer alması gerektiğini” belirtti.

Yönetici, “Böyle bir görevi layıkıyla yerine getireceğimize inanıyoruz” dedi.

Geçen ay da; otobüs firma yöneticileri konu ile ilgili olarak basına bu yönde demeçler veriyordu.

Bir başka güzide firmamızın Genel Müdürü “istasyonlara VIP salonları kuracağız” diyor ve ekliyor:

“Hızlı tren projesinin bitmesini bekliyoruz. Biz de o süre içinde projemizi geliştireceğiz.

Vagonlarımız mevcut vagonlar gibi olmayacak. Bilet fiyatları da 30 milyon lirayı geçmemeli.

Rekabet de artacaktır.

Otobüsçüler, yaşamak için fiyatlarını 5 milyon liraya bile çeker.

Şu anda fizibilite çalışmaları yapıyoruz.

İstanbul – Ankara yolu, bizim için çok cazip. Bu projeye 2005 yılı sonuna kadar dahi oluruz.

Biz projemizde; trenin içinde insanların duş alabilecekleri, müzik dinleyebilecekleri, film izleyebilecekleri özel bölümler olmasını düşünüyoruz.

Hatta istasyonları, yolcularımıza özel VIP salonları yaptıracağız.”

“Fizibilite tamam” diyen bir Genel Müdürün görüşleri de özetle şöyle:

“TCDD ile görüştük. Ankara – İstanbul arasında taşıma yapmak istiyoruz. Bunun için hat kiralamayı düşünüyoruz.

TCDD’nin eski genel müdürlerinden birine fizibilite yaptırdık. Ortaya 70-80 sayfalık bir doküman çıktı.

Fizibilite sonucuna göre ‘koltuklu’ taşıma fizibl, yataklı taşıma ise değil. Ayrıca vagon yaptırmak da karlı değil. Biz, TCDD’den kiralamayı düşünüyoruz. Ancak aynı vagonlarla, aynı tipte bir yolculuk cazip olmaz. Farklılaşmamız gerekiyor. Bu da seyahat süresince verilecek hizmetler ve servis hizmetleri ile ayrışabilir.

TCDD niyetli ama tam olarak hazır değil. Bugün gidip istesem, bir yönetmeliği yok. Bana saat garantisi verilmesi gerekli.

Yolcumu 9 saatte götüremem. 7 saatte gideceği garantisi olmalı. Bunun için görüşmeye de gittik. İyi bir yatırım olacağını düşünüyoruz. Kiralar için düşünülen rakamlar makul. Bizim bilet satış sorunumuz yok. 570 acentemiz var. Yolcu taşımacılığında yüzde 12-13 pazar payına sahibiz. Bu arada otobüs filomuzu da sürekli yeniliyoruz. 22 Setra alıyoruz. 60 Iveco alıyoruz. Servislerimizin tamamını sıfırlayacağız.

Yine güzide bir firmamızın Genel Müdürü de diğer meslektaşlarıyla aynı görüşte. “Kesinlikle demiryolları ile ilgili projenin içinde olmalıyız” diyor ve ekliyor:

“Bu projenin bir özelliğinin olması gerekiyor. Yolcuya, otobüstekinden  daha farklı ve konforlu bir şey sunmak lazım.

Konfor nasıl sağlanır? Yatarak seyahat imkanı sağlarsanız ya da daha kısa bir zamanda gitme imkanı sağlarsınız.

Demiryollarını kullanarak yolcularımıza böyle bir hizmet sunabileceksek neden olmasın! Otobüsten daha uzun zamanda olursa, bunun bir anlamı olmayacaktır. Eğer bu sağlanırsa, tabii ki bu işte varız.

Biz Varan olarak, Ankara – İstanbul arasındaki hızlı tren yolu projesi bitince bu işe girmeyi düşünüyoruz. Bu projeye kesinlikle dahil olmak istiyoruz. Sanırım bu süreç, iki seneyi bulacaktır.”

Türkiye’nin önde gelen 4 otobüs şirketi yöneticilerinin trenle ilgili medyaya yansıyan beyanatlarını okudunuz.

Yorum yapmıyorum.

Otobüsçüler trenci mi oldu?..